P. ThMgr. Franišek Jakub Sadílek OFM, kaplan v Uh. Hradišti

              Pochválen buď náš Pán Ježíš Kristus milí poutníci, dnes bych vám chtěl říci něco o další ctnosti Panny Marie, která je nejchudší. Jak víme, chudoba se dá rozdělit na chudobu a na bídu a také víme, že není ideálem žít bídně, nemít co jíst, nemít se do čeho obléknout, ale chudoba, o které mluví evangelium. Ta spočívá v tom být k dispozici Bohu a tu bych dnes vyzdvihl jako takovou hlavní myšlenku. Být k dispozici Bohu a lidem, protože chudý, ten kdo nic nemá, je víc otevřený pro to, aby se nechal obdarovat. A v duchovním smyslu to znamená nechat se obdarovat Bohem. Kdyby jste zajeli do nějakého většího města, kde je spousta bezdomovců a pokud by nebyli zrovna opilí a dali by jste se s nimi do řeči, tak by jste se setkali často s velkou otevřeností a bezprostředností. Samozřejmě také s různými lžemi a frázemi, kterými jsou vybaveni, aby dostali nějaký obnos peněz, aby si mohli něco koupit, ale tito lidé jsou dost otevření.

Když se podíváme do Starého zákona, tak ti, kdo byli nejotevřenější pro Boha, byli vždycky lidé chudí. I chudí, obyčejní pastýři, byli pozváni, aby se jako první poklonili v Betlémě Ježíškovi. Ale velekněží, farizeové a zákoníci zůstali v Jeruzalémě, i když to měli kousek cesty a ani si nevšimli, v čem žijí. Možná právě díky vnějšímu bohatství majetku a vnitřnímu bohatství myšlenek své vůle si nevšimli, že se narodil Mesiáš, Pán Ježíš. A ten chudý Boží lid Starého zákona nazývaný také dcera siónská, našel svoje naplnění v Panně Marii.

Ve Starém zákoně je několik obrazů, které se pak v Novém zákoně naplnily. Jsou tam obrazy beránka a kříže, které se týkají Pána Ježíše. Izraelité při východu z Egypta  jedí beránka a jsou označováni znamením kříže. Tyto obrazy beránka a kříže  se pak naplní na Kristu. A zrovna tak jsou ve Starém zákoně obrazy, které se naplní na Panně Marii, jako třeba archa úmluvy, ve které bylo schováváno Desatero, které znamenalo přítomnost Boží. Tou pravou archou úmluvy se potom stala Panna Maria, která jako archa úmluvy v sobě měla desatero, která v sobě měla Pána Ježíše. Vyznačovala se tím, že byla Pannou a zároveň matkou. Paradoxně spojila dvě linie povolání, které můžeme i dnes najít ve světě, povolání k panenství, k výhradnímu následování Ježíše v panenství a k životu v manželství. Možná, že tím chtěl Pán Ježíš také ukázat velkou hodnotu obou těchto způsobů života, jak panenství, tak manželství. Oba dva Panna Maria žila.

Způsob života v panenství tak úzce souvisí s chudobou, protože panenství vlastně znamená vnitřní chudobu, být k dispozici Pánu. Ten, kdo se zasvěcuje Bohu v panenství nebo v panictví, se dává k dispozici úplně. Nabízí Bohu prostor, který by normálně věnoval své vlastní rodině. Prostor erotické lásky, kdy někoho člověk vlastní, tak nabízí Pánu Bohu, aby mu byl plně k dispozici. Takže Bůh si vybral Pannu Marii právě k tomuto způsobu života, aby mu byla plně k dispozici. Panna Maria i co do vnější hmotné chudoby, pocházela z chudých poměrů, ale to možná není až tak nejdůležitější. Důležitější je ta její vnitřní chudoba. Chudoba její vůle, jejího chtění a chudoba, která očekává Pána. Touto chudobou je Panna Maria k dispozici i pro nás. V tomto očekávání, obdarování od Boha. Na závěr bych vám chtěl nabídnout modlitbu k Panně Marii nejchudší o naši pravou chudobu:

 

Přijď Duchu svatý, Duchu stvořiteli,

Bože všemohoucí.

Tys chtěl, aby se Tvůj Syn narodil z nepatrné panny,

aby se v její slabosti a chudobě zjevili Tvá moc

 a tvé bohatství.

Posiluj nás v naší chudobě, neboť nechceme vlastnit nic,

než dary z Tvé ruky.

Skrze Krista, našeho Pána. Amen