P. Richard Wojciechowski MIC

Drazí poutníci, drazí bratři a sestry, Matko Boží, utěš můj zármutek. Tak se jmenovat jeden mariánský chrám v Moskvě, který byl zbořen ve zmatcích revoluce. - Matko Boží, utěš můj zármutek. - Jsou to slova, která můžeme klást také do úst Pánu Ježíši na jeho křížové cestě, kterou v postní době rozjímáme. Panna Maria této nevýslovné prosbě svého Syna vyhověla. Důkazem toho jsou čtvrté, dvanácté a třinácté zastavení křížové cesty. Čtvrté - Ježíš potkává svou matku, dvanácté - Ježíš umírá na kříži a pod ním stojí matka a třinácté - Ježíšovo mrtvé tělo je sňato z kříže a vloženo do klína jeho matky. Také v dnešní době kráčí Pán po cestách tohoto světa obtížen různým způsobem křížem lidstva. A pro nás platí jeho prosba: Matko Boží, utěš můj zármutek. Panna Maria nám svou přítomností na křížové cestě poskytuje radu, jak můžeme Ježíšově prosbě vyhovět. Být s ním jako ona při čtvrtém zastavení, spolu se dávat jako ona při dvanáctém zastavení a spolu s ní ho přijímat při třináctém zastavení křížové cesty. Bůh se ve svém Synu vydává vlastním silám člověka. Devět měsíců se dává nosit Pannou Marií tam, kam ona chce, k Alžbětě, do Nazaretu, do Betléma. Později se dává nést podle vůle Otcovy tam, kam chce Otec. Panna Maria nese poslání svého Syna spolu s ním také tehdy, když toto jeho poslání bralo na sebe podobu kříže. Na důkaz toho stojí u čtvrtého zastavení křížové cesty a říká: „Opírejte se o má ramena.“ Poněvadž je Maria nesena silou svého Syna, může unést i tíhu jeho břemena, které je vlastně naše břemeno. Kdo si je vědom, že ho nesou ramena Kristova, ten unese všechno. Při dvanáctém zastavení křížové cesty stojí Maria s Janem pod křížem na němž Pán umírá. „Otče, do tvých rukou odevzdávám svého ducha“. To je vrchol této hodiny na kříži. Maria Ježíše nezdržuje, ale obnovuje své ano, tentokrát však zcela jiným způsobem než kdysi v domě v Nazaretu. Tehdy řekla: „Hle, jsem služebnice Páně, ať se mi stane podle tvého slova.“ Nyní, když stojí pod křížem a dívá se na smrt Syna, obnovuje svoje ano tím, že říká: On na kříži není jen mým Synem, ale i tvým. Staň se mu ne jak já chci, neboť já bych ho okamžitě sňala z kříže, staň se mu jak ty, Otče, chceš. Tímto proneseným ano se stává Maria Matkou nás všech. Strastiplná Matka se stává zároveň blahoslavenou Pannou, protože dává to poslední. Blaze tomu, kdo dává, ne tomu, kdo bere. Bůh nikdy nebere, aby loupil, nýbrž vždy, aby obdaroval. Maria se zatím učila chápat, že Ježíš musí být tam, kde jde o věc jeho Otce, a že má ještě jiný pokrm než ten, který mu ona každý den podává. „Můj pokrm jest, abych činil vůli toho, který mne poslal.“ Svým ano pod křížem se Maria stává Matkou všech křesťanů. Proto říká Ježíš na kříži Janovi s přihlédnutím na nás: „Hle, tvá matka.“ Zde je i nám ukázáno místo. Při  třináctém zastavení křížové cesty končí kříž a začíná církev, jak píše francouzský spisovatel. Kristovo mrtvé tělo je sňato z kříže a položeno do klína matky. Přijala ho z rukou lidí, avšak ne tak jako kdysi v domě v Nazaretu, kdy ho přijala mocí Ducha svatého z rukou nebeského Otce nezlomeného, neporušeného, v plné kráse, ale zmučeného, s hlavou zkrvavenou, jako toho, jehož srdce bylo probodnuto. Bere ho do rukou a tiskne ho na své srdce. - Zde končí kříž a začíná církev. Církev není nějaká zbožná, nýbrž Kristova realita v celé plnosti. Kdyby Maria jednala pod křížem podle motta „Kristus ano, církev ne“, musela by odmítnout svého Syna sňatého z kříže a čekat na nezlomeného, neporušeného Krista v plné kráse. Pak by čekala  dodnes. I vzkříšený Pán je ještě poznamenán stopami po utrpení a ranami, které jsme mu způsobili. My přijímáme Krista jen z rukou Panny Marie pod křížem, z rukou bolestné matky, ze které se zrodila církev. Kdo přijímá Krista, ale odmítá církev, ten se míjí se samotným Kristem. Prosí nás, abychom ho přijali s otevřenou náručí a přitiskli k svému srdci, přijali církev, takovou jaká je. Přijímáme církev, protože přijímáme Krista. Rodí se církev třetího tisíciletí a my tuto církev tvoříme. Je vždy taková, jakou  ji Bůh tvoří a jakou ji  tvoříme my, lidé. Amen.