Sr. Walentyna Wylotek

Drazí bratři a sestry,  známe různé tituly Panny Marie, třeba Panna Maria Lasalettská, Lurdská a zde uctíváme Pannu Marii Fatimskou. Určitě víte, že to nejsou tety, které zjevují co která chce. Abychom mohli pochopit význam těchto titulů, musíme si uvědomit, že se většinou týkají určitého místa nebo řeholního institutu. Musíme se snažit poznávat tato místa a smysl těchto zjevení. Kratičce vám řeknu proč se Panna Maria zjevila právě v Laselattě, proč ve Fatimě, proč v Lurdech a pak budu pokračovat dál.

Panna Maria, která se zjevuje na těchto místech, vyjadřuje a zdůrazňuje určitý vztah k Bohu a k nám. Panna Maria Lasalettská prosí nejenom lid bydlící poblíž Lasaletty, ale i nás, abychom nebrali jméno Boží nadarmo a svou řečí neuráželi Boha a jeho Syna. Panna Maria, která se zjevila v Lurdech a ve Fatimě prosí, abychom se modlili růženec. Proč zrovna růženec? Proč neurčila jednu obyčejnou modlitbu, kterou bychom mohli opakovat denně? Právě skrze modlitbu růžence se učíme dívat Mariiným pohledem na celý život Ježíše Krista a k němu se přibližovat. Snažíme se, aby pronikl náš život do hloubky.

Chci vám dnes říct o Panně Marii, kterou nazýváme Karmelskou. Zase se tento titul týká místa a okolního způsobu života. Proč Karmelská? Protože se týká místa hory Karmel. A proč se týká řeholního života? Protože se zjevila jednomu řeholníkovi, který převzal tento titul. Jak Pannu Marii uctívají karmelitáni? Tato úcta prošla dlouhým vývojem. Můžeme ji rozdělit do tří období. Poustevníci, kteří se usadili na hoře Karmel, postavili mezi celami kapli a zasvětili ji Panně Marii. Kaple sloužila jako místo slavení každodenní mše svaté, což bylo v této době neobvyklé. V mariánských úvahách řádu ze 13. a 14. století se tvrdí, že řád vznikl ke cti Panny Marie. Uctívali ji v této době jako ochránkyni. Kdo je ochránkyně? Jakou úlohu má, když ji tak nazýváme? Je to ta, která nás chrání, ta, která nad námi bdí, která na nás myslí. Viděli v ní vzor, vzor poslušnosti k Ježíši Kristu. Skrze ni se jim dostávalo milosti a pomoci. Na její činnost karmelitáni odpovídali díkuvzdáním a poslušností Ježíši Kristu. Vedle titulu ochránkyně vznikl též titul matka. Proč matka? Každý z nás potřebuje maminku, tu, která nás drží za ruku, tu, která nás ujistí, že jdeme správnou cestou nebo nás napomene. Druhé období mariánské zbožnosti Karmelu nastává ve 14. a 15. století a vyznačuje se úctou k nejčistší Panně. Důraz se neklade na neporušenost, ale na čistotu srdce, které bylo zcela prosté od hříchu a naprosto oddané Bohu. Právě v té době karmelitáni nejvíce vystupovali na obranu Neposkvrněného početí. Tímto způsobem projevená úcta souzněla s kontemplativním ideálem řádu. Stala se vzorem kontemplativního života, od ní se učili během svého života dosáhnout dvou cílů. Nabízet Bohu čisté srdce a okoušet srdcem i rozumem už tu na zemi Boží přítomnost a blaženost nebeské slávy. Současně s úctou k Marii, nejčistší Panně se rozvíjela i představa Marie jako sestry, která žila Božím slovem a uchovávala jej ve svém srdci. Takovými si přáli být i karmelitáni. Víme, že Maria byla dokonale seznámena se Starým zákonem. Velebí Hospodina  slovy Starého zákona: ´Velebí má duše Hospodina a můj duch jásá v Bohu mém spasiteli.´ Třetím projevem úcty k Panně Marii v karmelitánské rodině je škapulíř. Při zjevení se svatému Šimonovi  slíbila, že karmelitánský řád bude existovat až do konce světa. Když mu předávala ve zjevení škapulíř, slíbila, že kdo zemře oblečený do něj, bude spasen. Moji milí, to není talisman, který nás může zachránit. Jak se modlitbou růžence snažíme vidět život Ježíše Krista očima Marie a dovolujeme, aby nás jeho život pronikl, tak můžeme dosáhnout spásy podobně jako se škapulířem. Můžeme ho vidět ve třech podobách. Jeden je ten, který nosíme my, řeholníci rodiny karmelské. Je to část našeho oděvu. Těm, kteří si přáli uctívat zvláštním způsobem Pannu Marii a nepatřili do řádu, dovolil Svatý otec, aby nosili tento škapulíř. To je právě Panna Maria a Ježíš. Maria, která nám pomáhá na cestě k Ježíši. Třetí způsob, jak můžeme nosit tento škapulíř, je medailka, na které je také vytisknuto srdce Panny Marie a Pána Ježíše. Proč právě tyto tři druhy? Těžce pracujícím lidem se tento škapulíř rychle zničil. Proto s povolením Svatého otce byla vytištěna medailka. Milí bratři a sestry, nošením škapulíře naznačujeme, že chceme svými činy a postoji uskutečňovat hodnoty, kterými žila Panna Maria. Když se modlíme růženec, díváme se jejíma očima na život Pána Ježíše. To je víra, naděje, láska, čisté srdce, věrnost Božímu slovu, touha po Boží blízkosti, služba bližnímu. Nošení škapulíře bude mít smysl jen do té míry, do jaké si uvědomíme, co představuje. Panna Maria je skutečně naší ochránkyní, která je nám vždy na blízku, matkou a sestrou a nejčistší Pannou, která nás uvádí na cestu Boží blízkosti. Svatý otec vzpomíná, že pod ochranou Panny Marie Karmelské, kterou mu připomínal škapulíř, se formovalo jeho dětství a mládí. Je to její velký ctitel. Podívejme se, jak velký je to člověk. Neznamená, že každý z nás má být papežem, ale každý z nás má určité povolání, které musí splnit a v tom nám může pomoci právě Panna Maria. S důvěrou si vyprošujme nám potřebné hodnoty, kterými žila Panna Maria, matka Božího Syna a matka naše. Amen.